ליווי וייצוג בהליכי תכנון ורישוי

תכנית (תב"ע) המאושרת לפי חוק התכנון והבניה, הינה מסמך סטטוטורי המהווה דין מחייב לכל דבר ועניין, במעמד של חקיקת משנה. מרגע כניסתה לתוקף של תכנית, לא ניתן ככלל לערער על הוראותיה ומסמכיה, ועל כן קיימת חשיבות רבה לבחינת השלכותיה של התכנית בזמן אמת, בשלב התכנון וההפקדה, ולנקיטת פעולה מתאימה אל מול מוסדות התכנון, באמצעות עו"ד הבקי בתחום, בשיתוף פעולה עם אנשי מקצוע נוספים, כגון שמאי מקרקעין, אדריכל וכו', במקרים המתאימים.

הליכי אישורה של תכנית, עשויים להתארך פרק זמן משמעותי למדי, האורך בדרך כלל מספר שנים, החל משלב הגשת התכנית, ועד לאישורה הסופי ופרסום דבר אישורה, שלאחריו נכנסת התכנית לתוקף. 

אחד השלבים החשובים והקריטיים בהליך התכנון, הינו שלב הפקדת התכנית. בשלב זה, מפורסמים מסמכי התכנית לידיעת הציבור, וניתנת הזדמנות לבעלי עניין הרואים עצמם נפגעים, להגיש התנגדות מנומקת לתכנית. 

להבדיל מפרק הזמן המשמעותי שאורך ההליך התכנוני כולו, הזמן הקצוב בחוק להגשת התנגדויות הינו קצר למדי, ואורך ככלל כחודשיים בלבד, החל מפרסום דבר הפקדת התכנית. בתוך פרק זמן קצר זה, על המתנגד לבחון את מסמכי התכנית והשלכותיהם האפשריות עליו באמצעות אנשי מקצוע מתאימים, ובמידת הצורך - להיערך להגשת התנגדות מנומקת בתוך פרק הזמן שנקצב לכך.

הדבר דורש מבעלי נכסים לפקוח עין באופן מתמיד ולהיות ערים כל העת להודעות בדבר הליכי תכנון המקודמים על הנכס או בסביבתו, ולבחון את השלכותיהם בזמן אמת, על מנת לוודא כי זכויותיהם אינן נפגעות.

ליווי הליכי תכנון ורישוי – משרדנו מעניק ייעוץ משפטי מקיף וליווי יזמים בהליכי קידום תכנון לפרויקטים שונים, אל מול מוסדות התכנון השונים, לכל אורך שלבי התכנון, החל מן השלבים הראשוניים של הכנת התכנית והגשתה למוסדות התכנון, המשך בהליכי ההפקדה וטיפול בשלב ההתנגדויות, ועד למילוי התנאים לאישורה וכניסתה לתוקף של התכנית, ולאחר מכן – בשלבי הרישוי להוצאת היתר בניה;

התנגדויות להליכי רישוי (היתרים) – משרדנו מטפל בייצוג בעלי זכויות במסגרת התנגדויות להליכי רישוי, הכוללים חריגות מתכנית, הקלות ושימושים חורגים. 

ככלל, הוצאת היתר תואם תכנית (תב"ע), הינה הליך המתנהל בין מבקש ההיתר ובין רשות הרישוי המוסמכת, ללא שיתוף הציבור. אולם, לא אחת, כוללות בקשות להיתר, גם בקשות להקלות שונות, או  לשימושים החורגים מאלו שהתירה התכנית (תב"ע) החלה במקום, כגון – חריגה מקווי בנין, תוספת קומות מעבר למותר וכו'.

במקרה שהבקשה להיתר כוללת חריגות מהתכנית המאושרת, מתקיים בד"כ הליך של פרסום החריגות המבוקשות לציבור, במסגרתו יכול מי רואה עצמו נפגע מאותן חריגות, כגון בעל נכס גובל, להביע את התנגדותו לאישור החריגה המבוקשת.

מאחר שפרק הזמן להגשת התנגדות הינו קצר ביותר, ועומד בד"כ על כשבועיים בלבד ממועד הפרסום, מומלץ לגלות עירנות לפרסומים ולהודעות בענייני תכנון ובניה המתקבלות או המתפרסמות בסביבת הנכס, ועם קבלת הפרסום, לבחון ללא דיחוי את משמעותן, באמצעות עו"ד הבקי בתחום.